آیا متاورس گیمیفیکیشن واقعی است؟

گیمیفیکیشن_متاورس

به صورت خلاصه GameFi، ترکیبی از بازی و سرمایه است! به این صورت که گیمرها از طریق بازی، کسب سرمایه می‌کنند(Play to earn).

NFT یا  توکن‌های غیرقابل تعویض با قابلیت منحصر به فرد خود، در بازی‌های بر پایه بلاک‌چین به عنوان کاراکتر، و از طریق ابزارها و وسایل خاصی در بازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این فناوری، گیمرها مالکیت کامل بر روی دارایی‌هایی که از طریق بازی کسب کردند را دارند. همین امر باعث شد که روز به روز به تعداد علاقه‌مندان و طرفداران بازی‌های بر پایه بلاک چین و DeFi که از طریقNFT کار می‌کنند، اضافه شود.

به زبان ساده، گیمیفیکیشن (Gamification) یعنی: استفاده از المان‌ها و مکانیسم‌هایی در بازی در چیزی که به طور ذاتی بازی نیست. گیمیفیکیشن باعث می‌شود فرد در چرخه یکسری از کارهای سرگرم کننده قرار بگیرد که در واقعیت یک کار جدی است و بازی نیست ولی نهایتا منجر به افزایش تعامل فرد با آن کار می‌شود و فرد در حین سرگرمی از آن فعالیت لذت نیز می‌برد و احتمال بیشتری وجود دارد که در این سیستم باقی بماند.

گیمیفیکیشن_متاورس
دنیای گیمیفیکیشن

در ایران گیمیفیکیشن با نام‌های بازی‌آفرینی و یا بازی‌گونه‌سازی نیز شناخته می‌شود و برخی به اشتباه به آن بازی‌سازی نیز می‌گویند، اما این دو از هم متفاوت هستند. بازی‌سازی در واقع روند ساخت یک بازی واقعی (محتوایی که از ابتدا قرار است بازی شود) را بیان می‌کند اما گیمیفیکیشن از عواملی برای جذب مخاطب در محتوا استفاده می‌کند و در اصل تکمیل کننده‌ی کسب‌ و کار است. در این قسمت به توضیح جان رادوف درخصوص کتابی که چند سال پیش در مورد گیمیفیکیشن نوشته است می‌پردازیم:

چند سال پیش کتابی نوشتم به نام Game On که درباره گیمیفیکیشن بود. من سعی کردم در این کتاب به گیمرها و کاربران بازی کمک کنم تا با نحوه‌ی عملکرد این نوع از سیستم بازی آشنا شوند، اینکه این بازی‌ها فقط شامل مواردی مانند امتیازات، تابلوهای امتیاز و نشان‌ها و توکن‌ها نیستند، مواردی که اکثر نویسندگان گیمیفیکیشن فقط در این خصوص به آن می‌پرداختند. من در کتابم، پیش‌بینی کردم که برنامه‌های «بازی» که منحصراً به مکانیسم‌های  جعبه اسکینر( این جعبه که به عنوان یک محفظه عامل شرطی‌سازی برای حیواناتی از قبیل موش‌ها و کبوتران استفاده می‌شود دارای دستگاهی است که هر پاسخ ارائه شده توسط حیوان را ثبت می‌کند) که مکانیسم نقطه‌ای و شرطی‌شده می‌باشد، وابسته هستند، به زودی از بین خواهند رفت و دیگر کارایی قبل را نخاواهند داشت. زیرا نتوانستند در حین بازی به کاربر حس ملموس و واقعی مانند فضای واقعی در دنیای فیزیکی را بدهند. این احساسات میتواند شامل لمس انواع احساسات، حس قرار گرفتن و غوطه‌ور بودن در فضای بازی، همانند دنیای بیرون باشد.

این مطلب را حتما بخوانید:  بنیان‌گذار سندباکس از متاورس دفاع می‌کند

جعبه ی _اسکینر
نمونه کاربرد جعبه اسکینر

در بازی‌ها، Skinner Box جعبه مکانیکی می‌باشد که از بصورت اتفاقی و تصادفی برای افزایش تعامل استفاده می‌کند. مانند سیستم‌های نقطه‌ای و امتیازدهی به هم وابسته هستند و یا از بین می‌روند، چون شامل جنبه های واقعی بازی است که باعث می‌شود بازی سرگرم کننده باشد.

چیزی که موجب شده متاورس هیجان انگیز و متفاوت باشد، ارائه حس گیمیفیکیشن واقعی همانند یک تجربه واقعی و 4 بعدی می‌باشد! متاورس نه تنها نسل بعدی اینترنت است، بلکه طی چندین دهه به صورت تدریجی با توسعه بازی‌های ویدیویی شکل و توسعه یافته است. متاورس برخلاف گیمیفیکیشن و بازی‌هایی که مدتی بسیار پر طرفدار شده و بعد از رده خارج می شوند نیست. رفته رفته در سطوح گسترده تری برای بهینه تر شدن تجربیات بازی از قبیل موارد آموزشی، خرید زمین‌ها یا موارد ارائه شده دیگر در بازی، هنر و موسیقی زنده، تناسب اندام و سلامتی و موارد دیگر توسعه می‌یابد.

فلیکر_گدکارول
تصویر فلیکر توسط گد کارول.

در این ویدیو، جان رادوف در مورد کارایی و استفاده از فضای متاورس در همه‌ی زمینه‌ها  و همچنین  از تاثیر بازی‌های دیجیتالی در شبکه‌بلاک‌چین و فضای متاورس صحبت می‌کند:

در نقل قول از ویدیوی بالا:

گیمیفیکیشن کلمه ای نیست که من برای توضیح این مفهوم، آن را دوست داشته باشم، زیرا زمانی که GameFi رایج شد، مردم در مورد سیستم های امتیازدهی و نشان‌ها صحبت می‌کردند و همه آن برنامه‌ها را که به نظر من اصلا نباید کلمه بازی به آن اختصاص می‌داد را، بازی می‌نامیدند که گویی کسب امتیاز برای گیمرها سرگرم کننده بود. خوب، مردم متوجه شدند که این سبک از بازی‌ها بعد از مدتی یکنواخت خواهد شد. متاورس یک گیمیفیکیشن واقعیست. یعنی به نظر من: یادگیری و تجربه از تمام مراحلی که در این سال‌ها مرتبا انجام دادیم و توسعه و گسترش آن. نه فقط  صرفا با اضافه کردن امتیاز، بلکه با افزودن حس تجربه واقعی از طریق قرار گرفتن در آن محیط به همراه لمس تمامی احساسات، ازجمله حس آرزو و خواستن، حس پیشرفت و تعاملات و ارتباطات. همه این موارد باعث می‌شود که احساس کنید واقعاً در یک دنیای واقعی قرار دارید.

گیمیفیکیشن توسط پلتفرم‌های سازنده و خلاق فعال شده است

حوزه کلیدی نوآوری بیانگر این است که دیگر زمان اقتصاد گیمیفیکیشن‌ها واقعاً از راه رسیده است.

این مطلب را حتما بخوانید:  خالق پروژه second life، برای هدایت پروژه به متاورس، دوباره به تیم ملحق می‌شود

در گذشته، ساخت گیمیفیکیشن واقعی در برنامه‌های کاربردی بیش از حد بزرگ و زمان بر بود. اما امروزه، شرکت‌هایی وجود دارند که توسعه بازی‌ها را به‌جای پروژه‌ای که نیاز به کدنویسی دارد، به فرآیندی «مستقیم از روی تخیل» تبدیل می‌کنند. به این معنی که هرچیز که در ذهن تصور و خواسته شود، روی شبکه‌بلاک‌چین در فضای متاورس مهیا خواهد بود. به همین دلیل است که در این اکوسیستم ، سیستم‌های ویژوال و خلق ایده‌ی ذهنی، پلتفرم‌های بدون کد/کم کد و ابزارهایی که متناسب با فرآیند خلاقانه واقعی هستند بسیار مهم هستند.

در آینده، کل متاورس بر اساس فناوری ساخته خواهد شد که در حال حاضر امکان توسعه بازی را فراهم می‌کند. حتی شرکت‌هایی مانند Epic، Unreal، Roblox و شرکت استارت‌آپ خود من (Beamable) تمایلات خود را در خصوص متاورس نشان دادند.

*نرم افزارهای بی کد یا کم کد ساخته شده در محیط مبتنی بر ابر و  مبتنی بر بستر های نرم افزاری به عنوان سرویس (Platform-as-a-service) و سیستم عامل های کم کد و بدون کد معمولاً از رابط های برنامه نویسی بصری استفاده می‌کنند.

منبع: medium

 

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *