Snow Crash نیل استیونسون، یک رمان علمی-تخیلی تکنو-دیستوپیایی که در میان برادران فناوری سیلیکون ولی(Silicon Valley) به یک افسانه تبدیل شده است، ظهور متاورس آینده را در سال 1992 پیش بینی کرد. علیرغم اینکه استفنسون(Stephenson) گفت که او «فقط در حال ساختن» است، پیشبینیهای دقیق و جهانسازی Snow Crash مدتها مورد احترام کارآفرینان فناوری و آیندهنگران از جمله جف بزوس(Jeff Bezos) و مارک زاکربرگ(Mark Zuckerberg) بوده است.
اکنون، تصاویر تخیلی خیرهکننده استفنسون از یک متاورس که با درخشش تبلیغات تجاری اشباع شده است، ظاهرا واقعیتر از آنچه طراحان و بازاریابان وب 3 برای شروع تبلیغات در متاورس(های) امروزی آماده میکنند، باشد.
در 23 فوریه، پلتفرم NFT واقعیت مختلط Realm از همکاری با صرافی غیرمتمرکز تبلیغاتی Alkimi خبر داد. Realm اعلام کرد که قصد دارد از پلتفرم Alkimi استفاده کند تا بازیکنان به کسب درآمد از تبلیغات تشویق کند و این کار را با به اشتراک گذاشتن درآمد حاصل از فرمتهای تبلیغاتی موجود انجام میدهد.
متیو لاربی(Matthew Larby) ، یکی از بنیانگذاران Realm، در بیانیه ای در مورد چگونگی جلوگیری از یک دیستوپیا بازاریابی فنی مانند Snow Crash، گفت که شفافیت اولویت اصلی او است.
«تبلیغات بخش اساسی در بیشتر برنامههای اجتماعی موجود است، اما این قرارداد هم برای کسی که دادهها را ایجاد میکند و هم برای تبلیغکنندهای تلاش میکند هزینههایشان را بپردازد، بسیار بد بوده است.»
بن پاتلی(Ben Putley) ، مدیرعامل صرافی الکیمی افزود: «تبلیغات همیشه دنبالهروی چیزهای توی چشم بوده است و با مشاهده تعداد افرادی که در Metaverses وقت میگذرانند، به سرعت تبدیل به کانالی میشود که تبلیغکنندگان به دنبال آن هستند تا بتوانند در استراتژیهای خود بگنجانند.»
در حالی که Alkimi و Realm ممکن است به دنبال تضمین یک محیط تبلیغاتی شفاف و پایدار باشند، دیگر بازیگران اصلی در ابتدا درفضای متاورس بودهاند.
JPMorgan اخیراً گزارشی منتشر کرده است که در آن متاورس را یک “فرصت 1 تریلیون دلاری” اعلام کرده و در ادامه بیان کرده که “[مارکتینگ] به طور بالقوه یکی از بزرگترین بخش های فرااقتصاد است.”
ارائه دهندۀ تبلیغات درونبازی Bidstack، مستقر در بریتانیا، از همکاری با پلتفرم رسانهای چندملیتی Azerion خبر داد. Bidstack در ایجاد تبلیغات «درون-بازی » تخصص دارد، جایی که شرکتها برای قرار دادن محصولات خود بر روی بیلبوردها در بازیهایی مانند Call of Duty پول میپردازند.
تبلیغات درون بازی مفهوم جدیدی نیست. باراک اوباما در سال 2008 بیلبوردهای درون بازی را از بازی های EA خریداری کرد تا دامنه کمپین ریاست جمهوری خود را افزایش دهد. با قابلیت برچسب گذاری جغرافیایی، EA توانست تبلیغات را در 10 ایالت مختلف قرار دهد و بیلبوردهای Madden، NBA و حتی Need for Speed را با متریال تبلیغاتی اوباما تزئین کند.
با این حال، متاورس به عنوان یک بازی طراحی نشده است، بلکه به عنوان یک دنیای جایگزین طراحی شده است که بدون شک انسانها زمان زیادی را در آن صرف میکنند، که در نهایت به این معنی است که تبلیغات گام بعدی برای اکثر برندها خواهد بود.
اگر افراد و شرکتها در طراحی جهانی که مردم میخواهند در آن وقت بگذرانند، دقت را به خرج ندهند، متاورس به خوبی به چیزی شبیه به Snow Crash تبدیل میشود.
“ماشین او یک لوزی سیاه نامرئی است، فقط یک مکان تاریک که منعکس کننده تونل علائم فرانچایز است – لوگو.” – Snow Crash، صفحه 13.
منبع: Cointelegraph
پاسخ