نیل استفنسون، نویسنده ای که 30 سال پیش اصطلاح متاورس را ابداع کرد، در حال راه اندازی یک پروژه بلاک چین متمرکز بر متاورس به نام LAMINA1 است.
بلاک چین متاورس LAMINA1
او همچنین در مورد دیدگاه خود دربارهی متاورس تجدید نظر کرده است و بیان میکند که این تجربه احتمالاً به جای فناوری واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده مانند هدستها و لنزها مثل مدل ارائهشده توسط متا و مایکروسافت، بیشتر به سمت صفحههای مسطح دو بعدی طراحی شده است.
استفنسون یک نویسنده داستان های تخیلی نظری محبوب است که مفهوم دنیای واقعیت مجازی به نام متاورس را در رمان علمی تخیلی خود “تصادف برفی” در سال 1992 بررسی کرد. این مرد 62 ساله خارج از نگارش، همچنین به عنوان آینده پژوه ارشد یک شرکت واقعیت افزوده (AR) به نام Magic بین سال های 2014 تا 2020 خدمت کرد.
بر اساس اعلامیه 8 ژوئن از سوی سرمایه گذار ارز دیجیتال OG و رئیس سابق بنیاد بیت کوین پیتر وسنس، استفنسون و او یک بلاک چین لایه 1 جدید به نام LAMINA1 را تأسیس کردهاند که امیدوارند به عنوان “لایه پایه برای Open Metaverse” عمل کند.
ویسنز نوشت: «مکانی برای ساختن چیزی که کمی نزدیکتر به دیدگاه نیل است، مکانی که به سازندگان امتیاز میدهد، فنی و هنری است، مکانی که پشتیبانی، فناوری محاسبات فضایی، و جامعهای برای حمایت از کسانی که در حال ساخت متاورس هستند، ارائه میکند». وی افزود این شبکه به احتمال زیاد بدون تولید کربن خواهد بود.
جزئیات خاص در مورد این پروژه در این مرحله پراکنده است، با این حال جوزف لوبین، یکی از بنیانگذاران اتریوم، نامهای قابل توجهی را در لیست سرمایه گذاران اولیه پروژه ثبت کرده است.
ویسنز درباره اینکه نقش بنیانگذاران در LAMINA1 چه خواهد بود، اظهار داشت:
نیل دیدگاه، خرد، تجربه و برخی از اهداف اصلی خود را به ارمغان میآورد: کمک به هنرمندان و دیگر ارزشآفرینان برای دریافت دستمزد، کمک به محیطزیست و ساخت یک متاورس واقعاً باز بهجای چشمانداز متاورس که توسط شرکتهای انحصای ایجاد شده است.
ویسنز خاطرنشان کرد که او بر روی راه اندازی سریع بلاک چین تمرکز خواهد کرد زیرا او تلاش می کند تا حکومت، فناوری، اپراتورهای گره، شرکای IP، هنرمندان، شرکای تجاری، و سرمایهها را ایجاد کند.
رمان استفنسون در سال 1992 متاورس را به عنوان یک محیط شهری مجازی به تصویر میکشد که از طریق یک شبکه جهانی فیبر نوری و هدستهای واقعیت مجازی قابل دسترسی است. مضامین نابرابری های اجتماعی، کنترل متمرکز، و تبلیغات ثابت در آن وجود دارد، همچنین مفهوم املاک مجازی نیز در این کتاب به چشم میخورد.
استفسون اوایل امروز در توییتر برخی از تفکرات خود در مورد متاورس را به اشتراک گذاشت. وی پیشبینی کرد که متاورس بیشتر برای نمایشگرها ساخته میشود و نه هدستهای VR.
The assumption that the Metaverse is primarily an AR/VR thing isn't crazy. In my book it's all VR. And I worked for an AR company–one of several that are putting billions of dollars into building headsets. But…
— Neal Stephenson (@nealstephenson) June 8, 2022
استفنسون خاطرنشان کرد که وقتی سه دهه پیش برای اولین بار در مورد آن نوشت، پیشبینی نمیکرد بازیهای ویدیویی با کیفیت بالا در مقیاس انبوه در آینده برای مصرفکنندگان عرضه شوند.
به لطف بازیها، اکنون میلیاردها نفر در محیطهای سهبعدی روی صفحههای مسطح دو بعدی راحت هستند. رابطهای کاربری که آنها بر آن مسلط شدهاند (مانند WASD + ماوس) آن چیزی نیست که بیشتر نویسندگان داستانهای علمی تخیلی پیشبینی میکردند. اما وابستگی مسیر در فناوری اینگونه است.
نویسنده ادامه داد که توسعه بازی های مدرن هنوز هم برای توسعه دهنده و هم برای مصرف کننده حول صفحه نمایش ها طراحی شده است، و در غیر این صورت، از یک رویکرد ترکیبی برای متاورس که هم صفحه های دو بعدی و هم فناوری AR/VR را پوشش می دهد، استفاده خواهد شد.
ما با استفاده از صفحهکلیدهایی که برای ماشینهای تایپ مکانیکی طراحی شدهاند، به روانی پیمایش میکنیم و با محیطهای سه بعدی بسیار غنی تعامل میکنیم. این استیمپانک واقعی است. متاورسی که آن دسته از کاربران و توسعه دهندگانی که این تجربیات را ایجاد میکنند را پشت سر بگذارد، دچار اشتباه شده است.
منبع: Cointelegraph
پاسخ